Bardzo często spotykamy się w pracowni z pytaniem o to, jaki jest najodpowiedniejszy wiek, aby dziecko rozpoczęło "profesjonalną" naukę rysunku ? Przez "profesjonalną" należy tu zapewne rozumieć rysunek oparty na określonych zasadach naukowych (perspektywa i światłocień), rysunek z natury czy tzw. rysunek architektoniczny. Intuicja i doświadczenie podpowiadały mi zawsze, że najniższym, odpowiednim wiekiem dla dziewcząt jest 10 lat a dla chłopców 11 lat.
Edward Hopper urodził się w Nyack w stanie Nowy Jork w 1882 roku. Szybko jednak przeprowadził się do samego Nowego Jorku, w którym zmarł w wieku 85 lat. Nie jest to bez znaczenia, ponieważ to największe i najszybciej rozwijające się miasto ze swoimi mieszkańcami stanowiło jedno z najważniejszych źródeł inspiracji. Hopper malował głównie przedstawicieli klasy średniej: urzędników, sekretarki, pracowników hoteli wykonujących swoje codzienne, zwyczajne obowiązki.
Dzisiejszy wpis należałoby nazwać "ołówkiem pędzlem i piórem". Zdecydowałem się bowiem podciągnąć pod nasz cykl artykułów historię pisma — kaligrafii klasycznej. W Lutym rozpoczęliśmy w naszej szkole rysunku zajęcia związane z kaligrafią. Kaligrafia jest świetną metodą wyrazu artystycznego, każdy bowiem dostrzega piękno "przestudiowanego" charakteru pisma. W ostatnich latach modnym stało się pisanie ręczne, zbieranie wiecznych piór, kolekcjonowanie zdobnych papeterii.
Impresjonizm jest jednym z najbardziej znanych i najszybciej rozpoznawalnych kierunków w sztuce. Narodził we Francji w drugiej połowie XIX wieku. Do jego wybitnych przedstawicieli do dziś nawiązują współcześni artyści na całym świecie.
Jan Matejko należy do najbardziej znanych polskich malarzy. Był wielkim autorytetem dla pokaźnego grona swoich uczniów, zasłużonym pedagogiem i organizatorem szkolnictwa artystycznego w Krakowie, wybitnym artystą ze skrzywionym od pracy kręgosłupem. Dziś zaliczany jest do grona malarzy historycznych. Studia nad losami polskiego narodu pochłaniały Matejkę bez reszty. Był on autentycznym entuzjastą tej dziedziny wiedzy.
W dzisiejszym artykule przybliżę postać rofesora Wiktora Zina, znanego przede wszystkim z programu telewizyjnego „Piórkiem i węglem“, wielkiego felietonisty, architekta i piewcy kultury polskiej. Ukończył studia na Akademi Górniczo-Hutniczej w Krakowie, w 1952 roku otrzymał tytuł doktora, w 1967 roku profesora nadzwyczajnego a w 1979 roku profesora zwyczajnego. W okresie 1962-67 był dziekanem krakowskiego Wydziału Architektury prowadząc tak unikatowe wykłady jak i kurs rysunku. Od 1962 pełnił
W stosunku do dzisiejszego wpisu nazwę tej serii artykułów należałoby uzupełnić. Odpowiednim byłoby " Ołówkiem, pędzlem i dłutem" - bo będzie tu mowa o rzeźbie. W tym tygodniu pojawiło się w naszej pracowni Kurs Rysunku Moduł Warszawa popiersie Stanisława Noakowskiego dłuta Alfonsa Karnego. Oczywiście określenie dłuta jest tutaj użyte w przenośni, ponieważ artysta, choć zajmował się rzeźbą, bardzo rzadko używał do tego dłuta.
Burzliwy wiek dziewiętnasty obfitował w Polsce, w wiele ciekawych zjawisk w malarstwie. Wówczas tworzyli Henryk Siemiradzki i Józef Brandt, a symboliczne berło króla sztuki należało do Jana Matejki. Jednak to pokolenie ich uczniów stworzyło największy (pod względem formatu) polski obraz. Panorama Racławicka powstała w 1894, by uświetnić Powszechną Wystawę Krajową we Lwowie. Pracę nad nią podjęli uznani wówczas artyści: Jan Styka i Wojciech Kossak.