MARTWA NATURA – ZRÓB TO SAM - CZĘŚĆ 1

Opublikowano 29 Listopada 2012
Udostępnij:

Martwa natura jest jednym z najbardziej popularnych tematów plastycznych w historii. Można powiedzieć, ze obowiązkiem każdego szanującego się rysownika jest umiejętność poprawnego zakomponowania i narysowania tego tematu. Rozpoczynając swoją przygodę z tym tematem musisz zacząć od znalezienia odpowiedniego miejsca, aby ją ustawić – powinno być dobrze oświetlone światłem dziennym.

Przykład analitycznego zdjęcia układu obiektów.

Najrozsądniej będzie tak ją ustawić by światło padało z boku, ale od strony rysownika. Możesz także „doświetlić” temat dodatkowym źródłem – światłem spotowym  od strony źródła głównego (np. okna). Następnym, bodaj najistotniejszym etapem jest samo ustawienie elementów martwej natury oraz ich zakomponowanie w ramach sceny Poświęć 20 minut na znalezienie ładnego obiektu drewnianego, szklanego, stalowego, owocu, ciemnej tkaniny itd...  Warto aby elementy twojej martwej natury miały charakter „vintage” – zazwyczaj świetnie nadają się przedwojenne obiekty z „babcinego kredensu”. Takie obiekty mają zazwyczaj charakterystyczne i proste kształty – łatwo więc je interpretować. Elementy przestrzenne (np. butelka) powinny posiadać różne proporcje – jeden pękaty in szeroki, kolejny długi i smukły inny zbliżony do kuli itd.

Obiekty ustaw w ten sposób, aby móc narysować je „duże na kartce” – rozsądnym jest je do siebie zbliżyć, nie ustawiaj ich jednak w rzędzie ani nie zasłaniaj zbytnio jednego drugim.  Ciekawą odmianą kompozycji jest „kaskadowa”, gdzie wyraźnie podkreślony jest element wysoki – przesunięty z osi środkowej kompozycji wyraźnie na bok ( np. na prawo). Pozostałe elementy ustawiamy tak, aby do lewej były coraz niższe. Od strony niskiej zostawimy więcej pustej przestrzeni – światła. Wysoki obiekt zbliżymy na ok. 5 cm do (prawej) krawędzi arkusza – w ten sposób będzie stanowił „plecy” kompozycji.

Po ustawieniu obiektów zrób kilkanaście zdjęć czarno-białych np. telefonem komórkowym starając się jak najładniej zakomponować scenę. Wydrukuj zdjęcia i wybierz kilka najlepszych (powiedzmy trzy). Później z trzech wybierz  to które „czujesz” najbardziej. W dalszej kolejności narysuj szkic ustawionego „zestawu” – pamiętaj, że szkic to nie rysunek na pokaz. Szkic jest dla Ciebie!

Za tydzień druga część tutorialu – jeżeli podejdziesz do tematu i zrobisz wyżej opisane czynności możesz wysłać „owoce” swojej pracy na adres mailowy naszej pracowni – zawsze służymy radą. W tym celu wejdź na stronę www.rysunek-architektura.pl - tam znajdziesz adres mail.

© MODUŁ KURS RYSUNKU - All Rights Reserved