BIOMECHANICS IN DRAWING 4 – OKO - RĘKA

Udostępnij:

W tym artykule dotyczącym pracy nad świadomością ciała, z punktu widzenia rysunku, zajmę się dwiema sprawami. Na pierwszy rzut oka nie są ze sobą powiązane ale po bardziej dogłębnej analizie – tak.

Pierwszy temat – budowanie detalu, praca nadgarstkiem i palcami. Drugi temat – praca oczami.

Układ dłoni

Przy budowaniu detalu rysunkowego skupiamy się na pewnej części pracy. Pracujemy na niewielkiej powierzchni kartki, chcemy być bardzo skrupulatni i dokładni. Dla tego rysując będziemy pracowali bardziej dłonią i palcami (głównie palcami). Nasz wzrok skupiony jest na pewnej części pracy.

By aktywizować palce można użyć chwytu ołówka ukazanego na pierwszej fotografii, bardzo pomaga przy pracy z formami naturalnymi (liśćmi, drzewami itd.).  Istotnym jest także zdolność „przeskakiwania” wzrokiem z patrzenia na ujęcie całościowe i ujęcie fragmentaryczne detalu rysunkowego nad którym właśnie pracujesz.

O ile trzymanie ołówka i aktywizacja palców nie powinna przysporzyć problemu, o tyle praca oczami jest już trudniejsza. Prostym ćwiczeniem jest rysowanie do góry nogami. Gdy tylko mam możliwość (prowadząc zajęcia) staram się tłumaczyć uczestnikom rysując „do nich” czyli do góry nogami w stosunku do swojego ciała. Jest to znacznie trudniejsze w widzeniu ogólnym pracy. Musisz się zastanawiać nad każdym ruchem. Nie czujesz się komfortowo więc łatwiej przychodzą zmiany „ogniskowej” źrenicy z całości na detal. Poza tym – TO ŚWIETNA ZABAWA !!!

RYSUJ OD CZASU DO CZASU DO GÓRY NOGAMI ! Pracując w normalnym położeniu odczujesz to jako komfort – będzie ci znacznie łatwiej.

Ciekawym ćwiczeniem jest także rysowanie bądź pisanie w tzw. lustrzanym odbiciu. Oba ćwiczenia świetnie wpływają na koordynację oko – ręka.

© MODUŁ - All Rights Reserved