Prace Domowe w grupie zaawansowanej – jak działać ?

    Działania rysunkowe w ramach grupy zaawansowanej podzielone są na kilka „przestrzeni”, związanych z kierunkami rozwoju oraz naciskiem na poszczególne elementy procesu rysunkowego. Ważne aby mieć świadomość, że celem tutoriali „step by step” jest zbudowanie poziomu technologicznego pracy, jakości kreski czy cieniowania, świadomości ciekawych efektów plastycznych oraz poprawnej kompozycji.  Owszem, tutoriale są istotne - przykładem może być fakt,  że bardzo trudnym jest nauczenie się akwareli, flamastra czy kredki bez korzystania z takich pomocy. Budują one świadomość danej techniki jak i kulturę rysunkową w ogóle. Kolejną przestrzenią jest budowanie własnych autorskich prac z wyobraźni lub posiłkując się fotografiami. Bardzo często interpretujemy tutaj rzeczywistość, budujemy ciekawą kompozycję lub planszę. Jesteśmy zmuszeni do przerabiania elementów prawdziwej przestrzeni, tak aby były ciekawe i budowały „scenę” lub jej nastrój. Jeszcze inną przestrzenią jest budowanie kompozycji na zadany temat całkowicie z wyobraźni (posiłkując się elementami zapamiętanymi). Ta przestrzeń to synteza, interpretacja, analiza… KREATYWNOŚĆ. Nie wspominam tutaj o wadze innych tematów rysunkowych np. postaci, martwej naturze, tematach geometrycznych – temat byłby zbyt szeroki. Trzy pierwsze „przestrzenie” są ze sobą nierozerwalnie połączone i nie sposób jest zbudować wysokiego poziomu plastycznego omijając np. prace autorskie czy „kreatywne - z wyobraźni” a koncentrując wyłącznie na tutorialach. W takim wypadku nasza technika rysunkowa może być wysoko „wyśrubowana” - problem jednak w tym, że możesz po prostu nie wiedzieć co narysować i jak zaplanować pracę w momencie gdy podejdziesz do działań samodzielnych np. egzaminu, pleneru czy innego sprawdzianu Twoich rzeczywistych umiejętności i kreatywności.

Dla tego pamiętajmy, iż najważniejszą z prac domowych jest ta „trudna” (własna koncepcja) a nie dokończenie tutorialu. Dokończenie pracy tutorialowej jest obowiązkiem, nie można tego widzieć  poprzez pryzmat uczciwej, samodzielnej pracy.

Reasumując - pamiętaj, że:

1. Tutorial jest tylko wstępem do tematu „kreatywnego“, do własnej analizy, 2. Wyobraź sobie sytuację gdy dostaniesz podobny temat na egzaminie - jak dużo osób zrobi to samo ? Z doświadczenia wiadomo, że jeżeli ta sama praca pojawia się kilka lub kilkanaście razy - zdobywa bardzo mało punktów. Zapamiętane tutoriale z reguły uzyskują mało punktów - praca odtwórcza, cudza koncepcja "kiedyś" przerysowana i zapamiętana, która jest "na siłę" dopasowana do zadanego tematu "cuchnie na kilometr". 3. Przerysowywanie prac (tylko) z tutoriali nie rozwija Twojej kreatywności a tylko technikę rysunkową (tylko pod warunkiem, że dokładnie rysujesz te tematy). 4. W czasie egzaminu najważniejsza jest szybkość, celność i sprawność myślenia - nie rozwiniesz tego opierając się tylko na przerysowywaniu cudzych kompozycji. 5. Nie podchodząc do tematów "kreatywnych" nie nauczysz się budowania własnych kompozycji graficznych i przestrzennych, 6 Wyobraź sobie osobę przygotowującą się do matury z polskiego - tylko przepisującą cudze wypracowania, lub do matury z matmy - przepisującą zadania, uczącą się niezrozumiałych ciągów liczb (rozwiązanych przez inną osobę).

© MODUŁ - All Rights Reserved