SZKIC - PLAN DZIAŁANIA

Opublikowano 23 Sierpnia 2012
Udostępnij:

   W niniejszym artykule chcę podjąć temat jednego z najistotniejszych kroków przy budowaniu pracy rysunkowej czy malarskiej, kroku który jest często pomijany lub mało „przemyślany”. Szkic wstępny to plan pracy, jest dla mnie najważniejszym z etapów. Wtedy określam jak praca ma wyglądać, jaki ma być kadr, gdzie ma być ustawiony horyzont poziomy, gdzie (ewentualnie) pionowy, jaka ma być jej dynamika, jak i gdzie ustawić zbiegi – w żołnierskich słowach można to określić jako „strategię”.

 

Szkic kościoła w Budapeszcie.
Szkic kościoła w Budapeszcie.

Jako ilustrację do artykułu umieszczam dwa szkice tego samego tematu rysunkowego, wykonane przeze mnie podczas pleneru w Budapeszcie, gdy pierwszego dnia zaistniała potrzeba by pokazać uczestnikom – o co w szkicu „chodzi”. Warto zwrócić uwagę, na styl ich wykonania – nie są „wykreślone” ani dokładnie wycieniowane. Robią wrażenie szybkich i mocno niedokładnych – ale określają praktycznie każdy element kadru i koncepcję pracy (pomysł na pracę). Istotnym jest, że szkic to nie jest i nie powinien być miniaturą gotowej pracy rysunkowej (tak postrzega ten etap wielu początkujących rysowników) Szkic powinien być „zajawką” z elementami strategii rysunkowej. Budując szkice nie przekraczam 5 minut pracy rysunkowej – możliwe jest nawet, że dwa razy dłużej myślę i obserwuję temat niż przekładam te informacje na papier.  Jeżeli jesteś osobą, która ma małe lub średnie doświadczenie, możesz założyć 15 minut na wykonanie szkicu i pilnować się tego czasu (by nie okazało się, że zdążysz wykonać tylko szkic).

Drugi szkic kościoła w Budapeszcie.
Drugi szkic kościoła w Budapeszcie.

W rozwinięciu artykułu nawiążę do pewnej dyskusji, która toczyła się pomiędzy kilkoma "rysującymi" osobami, które dobrze znam. Rozmowa dotyczyła talentu. W dyskusji poruszana była kwestia - czy „talent” istnieje czy też nie. Wyraziłem wtedy swoje zdanie, które w dalszym ciągu podtrzymuję – talent istnieje !!!

Moim zdaniem talent jest wypadkową kilku znaczących czynników:

  • możliwości manualne,
  • umiejętność obserwacji,
  • wrodzona ostrość wzroku,
  • pracowitość,
  • zaangażowanie w rysunek i/lub malarstwo,
  • czerpanie z tego przyjemności,
  • umiejętność działania planowego  - organizacji.

 

Prawdą jest, że zdecydowana większość tzw. "populacji" jest w stanie dojść do wysokiego poziomu plastycznego, ponieważ średnie możliwości manualne są ku temu wystarczające. Z pozostałymi czynnikami bywa różnie. Celem dla którego poruszyłem temat talentu jest punkt ostatni – powiązany ściśle z głównym tematem artykułu. Umiejętność planowania i organizacji pracy jest najczęściej pomijanym i zapominanym czynnikiem w procesie rysunkowym. Na wyższych poziomach „świadomości” plastycznej  planowanie i organizacja pracy staje się czynnikiem najważniejszym a duża część „mocnych” rysowników robi to „z zasady”. Pamiętaj więc, że to WSTĘPNY SZKIC  jest „ KOŁEM ZAMACHOWYM”  związanym z późniejszą jakością Twojej pracy.

© MODUŁ - All Rights Reserved