Planuj swoje prace - rysuj warstwami!

Opublikowano 27 Września 2012
Udostępnij:

Czynnikiem, który powoduje, że jedne prace rysunkowe są ciekawsze, ładniejsze i „pełniejsze” od innych jest umiejętność planowania pracy i systematycznego jej budowania. Osoby, które mają problemy z narysowaniem ładnej i uporządkowanej pracy rysunkowej często myślą, że „ci” inni, którym to wychodzi są o wiele bardziej uzdolnieni. Najczęściej nie jest to prawdą. Jeżeli porównamy działania dwóch osób na bardzo podobnym poziomie uzdolnień plastycznych – jedną uporządkowaną i rysującą „warstwa po warstwie” i inną „roztrzepaną” rysującą „tam, gdzie akurat mi się chce i jak chcę” – od razu dostrzeżemy różnice. Osoba uporządkowana będzie umiała zbudować pracę ciekawie, tak aby skupić wzrok oglądającego na centrum kompozycji, co więcej zakończy rysunek szybciej, ponieważ nie będzie wracała po kilka razy do tego samego etapu pracy. Rysujmy więc warstwami.

Prześledzimy klasyczny układ warstw pracy na podstawie rysunku motocykla. Pamiętajmy, że sprawa dotyczy właściwie każdej pracy ołówkowej, kredkowej czy flamastrowej.

1 ETAP – znajdujemy horyzont i wyraźnie go rysujemy (chyba, że znajduje się poza kadrem lub na górnej krawędzi pracy – wtedy musimy dobrze zapamiętać jego umiejscowienie). Umiejscawiamy główne i charakterystyczne elementy kompozycji – tutaj same koła opisane na kwadratowych osnowach. Ważne jest, aby osnowy geometryczne były zbudowane „uczciwie” względem horyzontu i przestrzeni perspektywicznej.

2 ETAP – budujemy cały obiekt z brył prostych (geometrycznych) – tylko przestrzennie, bez detalu. Pamiętaj aby konstruować ten etap bardzo delikatnie, tak aby pozostawić sobie „przestrzeń” do mocniejszych uderzeń ołówkiem w następnych etapach pracy. Przeciągaj zbiegi i upewnij się, że działa perspektywa, oraz wszystkie elementy narysowałeś proporcjonalnie.

3 ETAP – wykonaj linearnie detale pracy – nasyć ją szczegółami. W tej fazie warto rysować dużo, zbudować mięsisty rysunek”. Nie należy natomiast wyrywać się do cieniowania szczegółowych elementów pracy – choć często trudno się oprzeć pokusie. 4 ETAP – Znajdź podstawowe (największe) plamy związane z grafiką pracy – tutaj jest to cień motocykla oraz tło, w pracach architektonicznych najczęściej są to plamy drzew na dalekich planach oraz duże płaszczyzny zacienionych ścian. Prowadź ten etap tak aby po jego zakończeniu praca była

kontrastowa i wyglądała dobrze, tak że można byłoby nawet zakończyć ją na tym etapie.  5 ETAP – Ostatnim etapem pracy jest wydobywanie niewielkich cieni pomiędzy elementami kompozycji oraz detalu. Staraj się aby twój rysunek nie był w całości narysowany tak samo. Świetną decyzją w pracy przykładowej „motocykl” jest pozostawienie tyłu t samej konstrukcji i podbicie graficzne przedniego koła – wzmaga to wrażenie przestrzenności sceny.

Uwagi końcowe: Wszystkie etapy należy nakładać w pełnej przestrzeni pracy. Nie należy mieszać ze sobą kolejnych etapów – rysując raz jeden raz drugi. Klikając w kolejne ilustracje możesz otworzyć je w dużej rozdzielczości.

 

© MODUŁ KURS RYSUNKU - All Rights Reserved